Zgorzel zęba. Przyczyny, objawy, leczenie

Pojawianie się chorób zębów i jamy ustnej w dużej mierze spowodowane jest niewłaściwą higieną jamy ustnej i unikaniem wizyt u stomatologa. W sytuacji, gdy nasz ząb został zaatakowany przez próchnicę i nie zostanie ona usunięta, może dojść do zapalenia miazgi. W tej sytuacji konieczna jest natychmiastowa interwencja ze strony stomatologa. Jeżeli ząb nie zostanie wyleczony, w konsekwencji może dojść do jego martwicy.

Czym jest zgorzel zęba, co ją powoduje i jakie są jej objawy?

Zgorzel zęba, podobnie jak większość schorzeń w jakie ustnych spowodowana jest niewłaściwą higieną jamy ustnej. Powinniśmy pamiętać nie tylko o regularnym szczotkowaniu zębów, ale również o nitkowaniu, płukaniu jamy ustnej oraz czyszczeniu języka. Jeżeli nie mamy pewności czy prawidłowo dbamy o nasze zęby i jamę ustną, warto wybrać się do stomatologa na wizytę kontrolną, podczas której zostaniemy poinstruowani odnośnie tego, co powinniśmy poprawić. Na stan naszych zębów spory wpływ ma to, co jemy. Im więcej węglowodanów w naszej diecie, tym szybciej rozwija się próchnica. Podczas jej powstawania do komory zęba przedostają się bakterie, atakujące miazgę. W ten sposób może dojść do martwicy, bądź zgorzeli miazgi.

Najczęściej występującym objawem zgorzeli jest silny, pulsujący ból zęba. Szkliwo na chorym zębie staje się matowe i przebarwione. Jeżeli nie zostanie podjęte leczenie, mogą rozwinąć się powikłania jak ropień czy zapalenie okostnej. Oprócz ogromnego bólu jaki odczuwa chory, charakterystyczny jest również zapach wydobywający się z jego ust. Baterie beztlenowe atakujące miazgę zęba i zmieniające ją w masę zgorzelinową są również powodem nieprzyjemnego, gnilnego zapachu.

zęby

W jaki sposób leczy się zgorzel zęba?

Pierwszym etapem leczenia jest wykonanie badania RTG. Po prawidłowym rozpoznaniu schorzenia stosuje się antyseptyczną kurację w leczeniu kanałowym. Następnym krokiem jest usunięcie tkanek zęba zainfekowanych próchnicą oraz likwidacja mas zgorzelinowych przy pomocy specjalistycznego sprzętu. W przypadku zgorzeli konieczne jest opracowanie wszystkich kanałów, tak aby całkowicie usunąć drobnoustroje. Następnie jama zęba jest osuszana, zakładana jest wkładka dezynfekująca. Po kilku dniach zostaje ona usunięta, a kanały i korona zęba zostają zabezpieczone przy pomocy wypełnienia. W przypadku mocno zaawansowanej zgorzeli zalecana jest ekstrakcja zęba.