Rodzaje znieczuleń stosowane w stomatologii

Większość pacjentów podczas zabiegów stomatologicznych decyduje się na przyjęcie znieczulenia, niezależnie od tego jak inwazyjny jest dany zabieg. Dzięki temu nie odczuwamy bólu ani dyskomfortu związanego z borowaniem czy innymi ingerencjami w nasze zęby. Obecnie dzięki rozwojowi stomatologii dostępne są różne rodzaje znieczuleń, stosowane w zależności od tego, jakiego rodzaju zabieg jest wykonywany. Najczęściej wykorzystywane jest znieczulenie powierzchniowe, nasiękowe oraz przewodowe.

Jakie rodzaje znieczuleń wykorzystuje się podczas zabiegów stomatologicznych?

Znieczulenia działają poprzez czasowe blokowanie kanału sodowego, znajdującego się w komórkach nerwowych i przekazującego impulsu bólowego bezpośrednio do mózgu. Dzięki temu nie odczuwamy bólu przez około 2 godziny. Jeżeli ten czas jest niewystarczający, stomatolog może zaaplikować kolejną dawkę z zachowaniem dbałości o zdrowie pacjenta. Znieczulenia są w bezpieczne i powszechnie stosowane. U niektórych mogą pojawić się delikatne skutki uboczne jak mdłości czy bóle głowy.

Znieczulenie nasiękowe jest najczęściej wykorzystywane w gabinetach stomatologicznych. Polega ono na wykonaniu zastrzyku w dziąsło, w najbliższym sąsiedztwie leczonego zęba. Charakteryzuje się ono pozbawieniem czucia w komórkach nerwowych, przez co pacjent traci czucie w okolicy języka, policzka i zęba będąc jednocześnie w całkowitej świadomości. Ten rodzaj znieczulenia wykorzystuje się przede wszystkim podczas zabiegów wykonywanych na dolnych oraz górnych siekaczach.

znieczulenie

Następnym typem jest znieczulenie powierzchniowe. Sama aplikacja tego rodzaju znieczulenia nie powoduje żadnego dyskomfortu. Preparat ma postać aerozolu bądź żelu, który rozprowadzany jest w okolicy leczonego zęba. Znieczulenie powierzchniowe jest słabsze niż inne tego typu środki, dlatego często wykorzystywane jest przez stomatologów jako znieczulenie przed wykonaniem zastrzyku z innym rodzajem substancji znieczulającej, dzięki czemu pacjent nie odczuwa żadnego dyskomfortu.

Jednym z najsilniejszych znieczuleń dentystycznych jest znieczulenie przewodowe. Polega na wprowadzeniu substancji znieczulającej za pomocą zastrzyku prosto w nerw zęba. Moment wkłucia i wprowadzenia środka nie należy do najprzyjemniejszych, jednak po znieczuleniu pacjent nie odczuwa ciepła, zimna oraz dotyku przez około 4 godziny. Ten rodzaj znieczulenia wykorzystuje się głównie przy długich zabiegach, bądź w przypadku usuwania lub leczenia zębów trzonowych.