Nie tylko próchnica. Kilka słów o chorobach zębów

Nasze uzębienie narażone jest na szereg schorzeń będących skutkiem m.in. nieodpowiedniej higieny jamy ustnej czy złych zwyczajów żywieniowych. Zignorowanie sygnałów alarmowych może doprowadzić do utraty zębów, a nawet poważnych chorób ogólnoustrojowych.

choroby zębówNajczęściej spotykane choroby zębów

Zaniedbanie uzębienia skutkuje występowaniem poważnych i często niebezpiecznych schorzeń. Należą do nich:

• Płytka nazębna

Nazywana również osadem nazębnym lub płytką bakteryjną. Ma ona formę miękkiego nalotu ściśle przylegającego do zębów i dziąseł. Powstaje w wyniku nieprawidłowej higieny jamy ustnej i z czasem zabarwia się na żółto pod wpływem barwników zawartych w jedzeniu.

Zaniedbanie płytki bakteryjnej powoduje jej utwardzenie i wytworzenie się kamienia nazębnego – czyli zmineralizowanej warstwy osadu, której usunięcie jest możliwe wyłącznie w gabinecie stomatologicznym. Zarówno płytka, jak i kamień stanowią siedlisko bakterii wywołujących stany zapalne dziąseł. Co więcej, mogą rozrosnąć się w głąb szczeliny dziąsłowej, przyczyniając się do degradacji tkanek przyzębia.

• Zapalenie miazgi zębowej

Jedną z pierwszych oznak zapalenia miazgi jest lekki i krótkotrwały ból, nasilający się w miarę upływu czasu. Do innych objawów należą powiększone węzły chłonne i obrzęk policzka. Pozbycie się stanu zapalnego wymaga wizyty w gabinecie stomatologicznym. W przypadku zaawansowanych i nieodwracalnych zmian konieczne jest leczenie kanałowe.

• Nadwrażliwość

Nadwrażliwość polega na odczuwaniu bólu zębów podczas spożywania zimnych, gorących, słodkich lub kwaśnych potraw. Może ją wywołać odsłonięcie zębiny, która jest wrażliwa na bodźce i zmiany temperatury. Wśród przyczyn powstawania nadwrażliwości wymienia się również niektóre choroby przyzębia.

• Kwasowa erozja szkliwa

Jest skutkiem niewłaściwej higieny jamy ustnej oraz diety bogatej w kwasy (znajdują się one m.in. w słodyczach, napojach gazowanych i sokach cytrusowych, a także w niektórych owocach i warzywach). Wywołują ją również takie schorzenia jak cukrzyca, refluks czy bulimia. Efekty kwasowej erozji to m.in. nadwrażliwość, podatność zębów na uszkodzenia czy występowanie przebarwień oraz wgłębień na powierzchni szkliwa. Ponieważ proces ten jest nieodwracalny, jego leczenie polega na odtwarzaniu zniszczonych tkanek, a w przypadku zaawansowanego stadium – stosowaniu licówek i koron porcelanowych.

• Paradontoza

Inaczej zapalenie przyzębia. Jest to przewlekłe schorzenie wywoływane przez gromadzenie się płytki bakteryjnej wokół szyjki zęba. Do jej objawów należą m.in. krwawienie dziąseł, ból szczęki i uczucie rozchwiania zębów, a w dalszej perspektywie nawet utrata tych ostatnich. Leczenie paradontozy polega na  zabiegach stomatologicznych oraz stosowaniu antybiotyków. Konieczna jest również prawidłowa higiena jamy ustnej.