Kiedy ząb kwalifikuje się do ekstrakcji?

Usuwanie zębów było najbardziej popularnym zabiegiem w momencie powstania takiej dziedziny leczenia jak stomatologia. Wraz z rozwojem stomatologii, coraz więcej chorób zębów jesteśmy w stanie uleczyć bez konieczności wyrywania zębów. Mimo to w niektórych przypadkach ekstrakcja zęba jedynym rozwiązaniem, ponieważ próby ratowania zęba byłyby jedynie stratą czasu i pieniędzy.

W jakich sytuacjach konieczne jest usunięcie zęba?

Ekstrakcja zęba powinna zostać wykonana w przypadku:

• Silnej infekcji,
  • Urazów mechanicznych,
  • Wad zgryzu,
  • Martwicy bądź zgorzeli miazgi zębowej,
  • Choroby dziąseł.

dentysta

W większości przypadków infekcje są powodowane bakteriami oraz próchnicą i można je wyleczyć. W niektórych sytuacjach zapalenie jest tak silne, że żadne antybiotyki nie przynoszą rezultatu. Aby zapobiec pogłębianiu się stanu zapalnego, stomatolog może podjąć decyzję o ekstrakcji zęba. Ma to miejsce zwłaszcza w przypadku chorób immunologicznych czy przyjmowania chemioterapii, gdzie każda infekcja powoduje zagrożenie zdrowia i życia.

Kolejną przesłanką do usunięcia zęba są urazy mechaniczne. Dentysta po dokonaniu oględzin, ewentualnie obejrzeniu zdjęcia rentgenowskiego podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu. Ząb powinien zostać usunięty jeżeli doszło do złamania wzdłuż korzeni bądź gdy ząb dostał się do szczeliny w złamanej żuchwie lub szczęce. Ekstrakcja zęba może być konieczna w przypadku niektórych wad zgryzu. W tej sytuacji usuwa się zęby nadliczbowe, dodatkowe bądź zęby mądrości.

Martwica bądź zgorzel miazgi zębowej może zagrażać życiu. W przypadku, gdy przeprowadzenie prawidłowego leczenia jest niemożliwe, a w miazdze obecne są bakterie powodujące rozpad tkanek, ekstrakcja jest jedyną opcją. Ostatnim schorzeniem klasyfikującym ząb do usunięcia są choroby dziąseł, mogące powodować powstawanie ropni czy zapalenie kości. W takich przypadkach usunięcie zęba pozwala na zatrzymanie i wyleczenie zmian chorobowych.

Jak widać, ekstrakcja zębów w niektórych sytuacjach jest jedynym zabiegiem mogącym przynieść poprawę stanu zdrowia. Ważne, aby usuwanie zęba wykonywane było przez profesjonalnego stomatologa, który decyzję o wykonaniu tego zabiegu podejmie w sytuacji, gdy naprawdę żadna inna opcja nie będzie w stanie nam pomóc.