Jak przygotować się na leczenie kanałowe?

Nieleczona próchnica z czasem może doprowadzić do zmian obejmujących coraz głębsze warstwy zęba, następnie zębinę, a później miazgę. Gdy choroba jest zaawansowana i nie można jej zahamować innymi metodami, wdrażane jest leczenie kanałowe. Jest to zabieg niezbędny, gdy dochodzi do zainfekowania miazgi i rozwoju stanu zapalnego. Czy pacjent powinien specjalnie przygotować się do niego? O czym warto wiedzieć przed leczeniem endodontycznym?

Co należy zrobić przed leczeniem kanałowym?

Leczenie kanałowe nie wymaga od pacjenta szczególnego przygotowania. To powszechna procedura medyczna, która niejednokrotnie wymaga nieco czasu i cierpliwości. Przed rozpoczęciem leczenia stomatolog może zalecić wykonanie zdjęcia RTG zębów. Pacjent powinien więc przede wszystkim stosować się do zaleceń stomatologa i zachować pozytywne nastawienie. Trzeba pamiętać, że jest to zabieg wdrażany wówczas, gdy istnieje realna konieczność ratowania zęba, aby zmiany chorobowe nie postępowały, co mogłoby skutkować nawet ekstrakcją.

Leczenie kanałowe może być wykonane podczas jednej lub kilku wizyt. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku dokładne usunięcie miazgi z komory zęba i kanałów korzeniowych. Po opracowaniu kanałów dokonuje się ich szczelnego wypełnienia specjalnym materiałem biokompatybilnym. Następnie wymagana jest kontrola radiologiczna wypełnienia kanałowego za pomocą radiowizjografii cyfrowej.

O ile przed zabiegiem pacjent nie musi się szczególnie przygotowywać, o tyle bezpośrednio po zabiegu należy ograniczyć jedzenie i picie gorących napojów, a także unikać pokarmów bardzo twardych lub wymagających intensywnego żucia. Należy regularnie dbać o higienę jamy ustnej, a także systematycznie odwiedzać gabinet stomatologiczny w ramach podstawowej profilaktyki.

Współcześnie leczenie kanałowe nie jest ani bolesne dla pacjenta, ani nieprzyjemne. Po zabiegu endodontycznym warto jednak dbać o zdrowie zębów, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia kolejnych zmian chorobowych tego typu w przyszłości.